Разом з тим таке скорочення можна вважати тимчасовим — очікувано попит може повернутися до попередніх показників відразу після відносної стабілізації енергетики.
Таку думку висловила Маріанна Бігунець, директорка з продажів Будівельної компанії GAZDA.
Крім того, як вважає експертка, через можливі проблеми з енергоживленням темпи будівництва також можуть суттєво знизитися: мова йде головним чином про “активні” об’єкти на початкових стадіях будівництва, що наразі складають близько 35-40% від усіх об’єктів в стадії зведення.
Однак, як це не парадоксально, співвідношення покупців і об’єктів, на яких вестиметься активне зведення і триватимуть продажі, збережеться. Тобто можна говорити, що “пропорція” між попитом, реальними продажами і об’єктами продажів не зміниться. Інакше кажучи, “воєнні” обставини ситуативно “утиснуть” первинний ринок житла майже вдвічі. Однак жодних ознак “анабіозу”, нової хвилі “кризи” не буде. Ринок ситуативно “поменшає”, але не зупиниться, — твердить фахівчиня.
Маріанна Бігунець зауважила, що окрім електроенергії, існує низка факторів, від яких залежатиме поточний попит. Так, до кінця року потенційні покупці зважатимуть на: 1) регіон розташування об’єкта — рівень безпеки для прожиття; 2) площу пропонованої для придбання оселі, таунхаусу чи приватної садиби; 3) стадію зведення новобудови; 4) ціну та механізми придбання житла; 5) характеристики майбутньої новобудови (якість будівництва, інфраструктура, локальна безпека, наявність поблизу рекреаційних зон, зручне розташування та транспортне сполучення, можливість придбати оселю з ремонтом тощо).
Рівень безпеки. Як і протягом року платоспроможний попит сконцентрований в основному в Західному регіоні країни. Це переважно Львів, Ужгород, Чернівці, Івано-Франківськ.
Понад 45-50% всього попиту припадають саме на ці міста. Також досить активними є покупці в Києві та на його околицях (близько 20% від загального обсягу попиту), Одесі (10-15% попиту), на інші міста (наприклад, Вінниця, Житомир, Дніпро, Харків тощо) припадає приблизно 10-15% попиту на новобудови. Отже, фактор захисту і безпеки досі залишається чи найголовнішим при виборі оселі, — підкреслила фахівчиня.
Площа оселі та стадія зведення новобудови. За даними пані Бігунець ⅔ покупців цікавляться квартирами площею від 35-80 м2 (тобто 1-2-кімнатні квартири) переважно економ та комфорт-класу. Головним чином це житло на завершальних стадіях будівництва або вже введене в експлуатацію.
Крім того, платоспроможний попит звертає увагу на нові черги будівництва вже знаних і затребуваних ЖК, нові проєкти локальних (місцевих) забудовників, що працюють на ринку понад 5-10 років. Важливим для покупців є також безперервність будівництва, а також можливість інвестувати на “котловані”, оперуючи інформацією про плани девелопера, однак “інвестиційний” попит наразі не перевищує 10% від загалу, — акцентувала вона.
Якісні характеристики новобудови. Переважну більшість покупців, а це понад 80%, цікавить безпека проживання у новобудові (закрита територія, камери спостереження, цілодобова охорона тощо), самодостатній інфраструктурний комплекс, що має складатися з дитячої, спортивної, розважальної інфраструктури, мати побутові сервіси (відділення, банків, перукарні, магазини тощо) та достатню кількість паркувальних місць.
Ціна та механізми придбання житла. Експертка розповіла, що понад 70% покупців зацікавлені в придбанні житла за допомогою розтермінування від девелопера. При цьому вони висувають досить “жорсткі” вимоги до програм на виплат: це і безвідсоткове розтермінування з фіксацією ціни, і початковий внесок не повинен перевищувати 30-50% від вартості оселі. До того ж понад 20% покупців потенційно готові скористатися державною програмою “єОселя” (тому для них важливо, аби ЖК чи девелопер були акредитовані в “єОселі”).
Лише до 10% покупців готові придбати житло за його повну вартість. Більша частина таких покупців не мають “потужних” заощаджень, тому вони розраховують залучити кошти з продажу вже наявних об’єктів нерухомості (наприклад, земельних ділянок або ж отриманих в спадок старих квартир), — сказала Бігунець.
Вона також зосередила увагу на факторі, що турбує потенційних покупців — це політика нового президента США щодо України. За її словами, близько 20% громадян, що планували придбання житла в новобудовах в безпечних регіонах, відтермінували купівлю, так би мовити, до “з’ясування обставин” і намірів нового очільника Білого Дому з подальшої підтримки нашої країни. На її погляд, відтермінування придбання житла викликане більше побоюваннями, що результати виборів радикально змінять державну політику стосовно України.
“Покупців стримує радше фактор невизначеності та пов’язані з цим страхи, а не тверезий розрахунок. Новий президент США почне виконувати свої обов’язки з 20 січня 2025 року. І до того часу робити передчасні висновки досить зарано, навіть спираючись на перші бліцзаяви. Тому є всі підстави вважати, що відтермінований попит почне поволі реалізовуватися”, — зауважила фахівчиня.
Загалом, як резюмує експертка, до кінця року ситуація на первинному ринку залишатиметься досить напруженою через безліч досі невідомих факторів, що змусять реальних покупців витрачати більше часу на вибір, долати наявні вагання, зважуючи кожен крок. Однак покупці залишаються на ринку, а відтак говорити про нову кризу чи її поглиблення не зовсім доречно.
Первинний ринок живе в стані стресу вже близько 3 років. І попри очікувану важку зиму будівництво житла не зупиниться. Адже саме ця галузь є однією зі стратегічних, почасти завдяки якій українська економіка продовжує розвиватися. Звісно нові енергетичні виклики, що можуть постати перед девелоперами, вимагатимуть від них більшої концентрації саме на процесі зведення, а не, приміром, на рекламі чи маркетингу. Адже безперервність зведення того чи іншого ЖК є найкращою “рекламою” для майбутніх покупців, — підсумувала Маріанна Бігунець.
Довідка:
Будівельна компанія GAZDA була створена у 2007 році. За цей час портфель компанії налічує 13 проєктів житлового будівництва: введено в експлуатацію понад 1500 квартир. Загальна площа зданої в експлуатацію нерухомості більш як 150 тис. м². Наразі триває будівництво 3 проєктів в м. Ужгород: ЖК ParkLand, ЖК Grand Hills та нова черга Котеджного містечка Sherwood. У GAZDA немає жодного об'єкта незавершеного будівництва.
Компанія спеціалізується на будівництві багатоквартирних середньоповерхових житлових будинків (5-9 поверхів), таунхаусів комфорт-класу, котеджних містечок комфорт- та преміумкласу. Площа квартир від 25 м² до 160 м². Площа таунхаусів - від 122 м² до 238 м².
За 2023 рік GAZDA здала в експлуатацію 22 тис. м². З них: ЖК ParkLand — 12 тис. м²; таунхауси “Джерельна” — 1 тис. м², КМ Sherwood — 9,8 тис. м².
GAZDA пропонує різноманітні варіанти квартир у своїх комплексах: з чорновим оздобленням та індивідуальною розводкою комунікацій, або з готовим ремонтом від забудовника. Окрім цього, компанія має власну студію дизайну MG Design Studio, яка виконує ремонт від забудовника та заощаджує ваш час та кошти. Близько 5% квартир пропонується з готовим дизайнерським ремонтом, включно з побутовою технікою, меблями та текстилем.
Компанія є учасником державної пільгової іпотечної програми “єОселя” (до участі в програмі акредитовано ЖК ParkLand та КМ Sherwood (наявна черга).